Zacieranie i zapiekanie się śrub nierdzewnych - powszechny problem, któremu można zaradzić

Problem zacierania i zapiekania się śrub nierdzewnych jest doskonale znany każdemu fachowcowi, który na co dzień pracuje z użyciem tych elementów złącznych. Na pewno zetknęli się z tym również np. kierowcy samodzielnie wymieniający koła w samochodzie. Zasada jest prosta: nigdy nie należy tego bagatelizować. Zacieranie i zapiekanie się śrub nierdzewnych wskazuje na jakiś problem w połączeniu dwóch elementów, który koniecznie trzeba wyeliminować. W jaki sposób? To już wyjaśniamy w naszym poradniku.

Przyczyna problemu

Zacieranie i zapiekanie się śrub to powszechnie znany problem – do tego stopnia, że wiele osób uważa go za coś zupełnie normalnego i nawet nie próbuje nic z tym zrobić (co jest poważnym błędem). Śruby zapiekają się w momencie zaciskania się mocowania, kiedy to wraz ze wzrostem nacisku dochodzi do trwałego sczepienia się elementów ciernych.

Aby poluzować i odkręcić zatarty gwint śruby należy użyć ogromnej siły, co w praktyce oznacza sięgnięcie np. po klucz udarowy czy przedłużkę klucza w celu zrobienia dźwigni. Nie pozostaje to oczywiście bez wpływu na stan łba śruby, mogąc doprowadzić do jego trwałego uszkodzenia.

Mało tego: zdarzają się sytuacje, kiedy śruba jest tak zapieczona, że nie da się jej wykręcić. Gdy dojdzie do urwania łba, to pozostaje już tylko rozwiercenie śruby, co zabiera mnóstwo czasu, energii i generuje dodatkowe koszty.

To warto wiedzieć

Zacieranie i zapiekanie się śrub nierdzewnych określamy również mianem korozji ciernej.

Skutki zacierania i zapiekania się śrub nierdzewnych

Zlekceważenie problemu regularnego zacierania i zapiekania się śrub jest nierozsądne. Jeśli dana śruba wciąż się zapieka i jest problem z jej odkręceniem nawet po kilku minutach od montażu (np. koła samochodowego), to zdecydowanie trzeba się bliżej przyjrzeć zarówno samej śrubie, jak i nakrętce lub gniazdu śruby.

Dalsze eksploatowanie zapiekających się śrub, zwłaszcza przeznaczonych do regularnego odkręcania, może skutkować szeregiem poważnych problemów, włącznie z:

  • Trwałym zakleszczeniem się śruby w gnieździe, co praktycznie uniemożliwi jej wykręcenie bez zniszczenia elementu złącznego;
  • Uszkodzenie gniazda śruby, co w przypadku np. piasty koła może oznaczać konieczność wymiany całego elementu (i narazić na wysokie koszty);
  • Odkształcenie się śruby, w efekcie czego jej trwałość i odporność na zrywanie będą kompletnie nieprzewidywalne;
  • Urwanie łba śruby podczas próby jej odkręcenia (i dalej konieczność rozwiercenia śruby lub usunięcia jej np. palnikiem);
  • Utrudniony, uciążliwy, czasochłonny demontaż elementów połączonych zapiekającymi się śrubami;

Są to wystarczające powody, aby mając problem z zacierającymi i zapiekającymi się śrubami spróbować go trwale rozwiązać. Można to zrobić w prosty, niedrogi sposób, czemu poświęcamy dalszą część poradnika.

Jak zapobiegać zapiekaniu się śrub?

Podstawową kwestią, o której musi pamiętać każda osoba stosująca śruby do montażu, jest dbanie o czystość elementów złącznych. Z gwintu śruby należy usunąć wszelkie zabrudzenia, w szczególności drobinki piasku, opiłki metalu itd. Warto również przyjrzeć się nakrętce/gniazdu śruby, w razie potrzeby oczyszczając je przy pomocy sprężonego powietrza.

Kolejną kwestią jest prawidłowy montaż śruby. Czując, że śruba wkręca się z wyraźnym oporem, należy ją wykręcić i sprawdzić, czy przypadkiem nie doszło do skrzywienia gwintu. Warto się również upewnić, czy prawidłowo umieszczamy śrubę w otworze, nie ulegając rutynie.

Dodatkowo zaleca się stosowanie specjalnych środków o właściwościach smarnych, które ograniczają lub wręcz eliminują ryzyko zacierania i zapiekania się śruby. Najczęściej zaleca się użycie smaru przeznaczonego do śrub nierdzewnych, który ma właściwości antykorozyjne, jest wodo- i kwasoodporny, a przy tym może być stosowany w szerokim zakresie temperatur.

Więcej o tym przeczytasz w osobnym artykule w naszej bazie wiedzy, w którym odpowiadamy na pytanie, czy należy smarować śruby nierdzewne.  

Komentarze

Ten post jeszcze nie został jeszcze skomentowany, bądź pierwszy.

Zaloguj się aby dodać komentarz

Przejdź do logowania