Podkładki nierdzewne: rodzaje i zastosowanie w przemyśle

Podkładki pełnią funkcję elementu pomocniczego w połączeniach śrubowych. Bardzo trudno byłoby sobie bez nich wyobrazić jakąkolwiek konstrukcję, której elementy są łączone śrubami – np. kadłuby jednostek pływających, więźby dachowe, karoserie samochodów etc. Podkładki nierdzewne, bo na nich skupimy się w tym poradniku, znajdują zastosowanie w praktycznie każdej gałęzi przemysłu. Warto jednak wiedzieć, że na rynku znajdziemy różne rodzaje takich podkładek przeznaczone do zupełnie innych zastosowań. Wszystko wyjaśniamy w naszym artykule.  

W jakim celu stosujemy podkładki nierdzewne?

Podstawowym zadaniem podkładki nierdzewnej umieszczonej pomiędzy nakrętką a łączonym materiałem jest przeciwdziałanie rozluźnianiu się połączenia. Podkładka pełni więc funkcję zabezpieczającą, minimalizując ryzyko odkręcenia się nakrętki i samej śruby, co mogłoby spowodować zniszczenie konstrukcji i zagrozić jej użytkownikom.

Zastosowanie podkładek jest jednak znacznie szersze i zależy od rodzaju tego elementu. Podstawowy podział podkładek dostępnych na rynku wygląda następująco:

  • podkładki zwykłe,
  • podkładki zabezpieczające przed odkręcaniem (np. odginane),
  • podkładki wyrównujące.

Pierwsze z nich stosuje się po to, aby zabezpieczyć powierzchnię łączonego materiału przed uszkodzeniem podczas dokręcania śruby/nakrętki. Z kolei podkładki wyrównujące umożliwiają zniwelowanie wszelkich nierówności, jakie występują między śrubą a łączonym materiałem, co zapewnia stabilność i odpowiednią siłę połączenia, a także równe wkręcanie się śruby.

Najpopularniejsze rodzaje podkładek nierdzewnych

Poza ogólnym podziałem, który przytoczyliśmy przed chwilą, można także wyróżnić specyficzne rodzaje podkładek, różniące się ze względu na typ, kształt, rozmiar, a nawet materiał, z jakiego zostały wykonane. Zacznijmy od tej ostatniej cechy.

Zdecydowanie najbardziej uniwersalne są podkładki nierdzewne, które zostały wykonane ze stali A2, nazywanej potocznie nierdzewką. Charakteryzują się one bardzo wysoką odpornością na korozję (utlenianie), dlatego powinny być stosowane zawsze wtedy, gdy przewidujemy pracę elementów złącznych w wilgotnym środowisku. Nie musi to być wcale bezpośrednie działanie wody, ale np. pary wodnej czy po prostu podwyższona wilgotność.

W sytuacji, gdy podkładki mogą być narażone na kontakt z wodą morską, np. służąc do budowy statków czy jachtów, należy zastosować podkładki ze stali kwasoodpornej A4, która jest niewrażliwa na działanie wszystkich znanych kwasów oraz doskonale zachowuje się w środowisku morskim.

Jeśli chodzi o konkretne rodzaje podkładek, to profesjonaliści najczęściej sięgają po:

  • podkładki okrągłe – na przykład bardzo popularne modele DIN 125,
  • podkładki kwadratowe – chociażby DIN 436 do konstrukcji drewnianych,
  • podkładki sprężyste – tutaj dobrym przykładem będzie podkładka DIN 6796,
  • podkładki odginane – jak wspomnieliśmy wcześniej służą one do zabezpieczania przed odkręceniem się nakrętki. Tutaj można wyróżnić podkładki odginane z noskiem zewnętrznym DIN 432, podkładki odginane z noskiem wewnętrznym DIN 462 czy podkładki odginane jednołapkowe DIN 93,
  • podkładki podatne – przykładowo faliste DIN 137 B,
  • podkładki gwiazdkowe – jak na przykład model DIN 6798,
  • podkładki klinowe – chociażby do ceowników DIN 434 i dwuteowników DIN 435.

Pamiętajmy, że wybór konkretnej podkładki nie może być przypadkowy – nawet jeśli na pierwszy rzut oka niczym się one od siebie nie różnią. Najważniejsze jest to, aby zastosować podkładkę przeznaczoną do pracy w konkretnym środowisku.

Jeśli np. wybierzemy podkładkę ze zwykłej stali do połączenia elementów konstrukcji narażonej na stały kontakt z wodą, to ryzykujemy przedwczesnym uszkodzeniem łączenia, a to spowoduje dodatkowe koszty, nie wspominając już o zagrożeniu dla ludzi czy majątku.

Szeroki wybór podkładek nierdzewnych znajdziesz w sklepie internetowym Inox-Plus. Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze odpowiednich elementów, to po prostu skontaktuj się z nami – nasi doradcy są do Twojej dyspozycji.

Komentarze

Ten post jeszcze nie został jeszcze skomentowany, bądź pierwszy.

Zaloguj się aby dodać komentarz

Przejdź do logowania